Sipariş listesinde ürün yok
9786253752330
250,00 TL
200,00 TL
-20%
Edebiyat tarihimizin en uzun dönemini ihtiva eden klasik Türk edebiyatı, İslamiyet
dairesi içerisine giren Türk milletinin o kültür manzumesi içerisinde
meydana getirdiği bir edebiyattır. Yeni bir dinin düşünce sistemi ile birlikte
gelerek yeni bir âlem yaratıp hayali ve fikri yapısıyla kendisine has bir çerçeve
içinde, özel bir terminoloji ve lügat geliştirerek yirminci yüzyıla kadar uzanmaktadır.
Edebiyatımızın yeni ufuklara yelken açmasıyla büyük oranda yürürlükten
kalkan ve zamanla bir araştırma-inceleme sahası, bir bilim disiplini haline
gelen klasik Türk edebiyatı hakkında şimdiye kadar pek çok bilimsel çalışma
yapılmıştır. Her bilim alanında olduğu gibi klasik Türk edebiyatı araştırma ve
incelemelerinde de farklı bilimsel yöntemler kullanılmaktadır. Klasik Türk
edebiyatı araştırma ve incelemelerinde zamanla geliştirilen ve günümüzde
geleneği oluşmuş bilimsel yöntemleri veya çalışma usullerini, biyografik
çalışmalar, metin neşri/tenkidi (edisyon kritik: tenkitli metin) ve metin şerhi/
tahlili çalışmaları şeklinde sıralayabiliriz. Bunlar içerisinde metin tahlili
çalışmaları, esere tamamen içten yaklaşarak şairin kelime, fikir ve hayal
dünyasına girmek suretiyle sanat yönünün değerlendirilmesi ve sanat değerinin
ortaya konması amacını güden bir çalışma usulüdür. Bu çalışma usulünün
temel dayanağı ise, edebiyatın da bir insan gibi beden ve ruhtan müteşekkil
bir yapıya sahip olduğu, yazarın/şairin sanat anlayışı ve sanatkârlık değerinin
de asıl olan ruhta bulunduğu şeklindeki bakış açısıdır. Bir şahsiyetin, bir
devrin ve bütünüyle bir edebiyatın karakteri, bu bakış açısına göre şekillenen
çalışmalarla ortaya konabilir.
Metin tahlili yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmalar, eserden eser sahibine
doğru açılan bir kapıdan edebiyatın dünyasına girmeye çalışır. Biz de klasik
Turk edebiyatının akademik dunyasına bir metin tahlili calışmasıyla girmiş;
metin tahlili yontemini Hayreti Divanı uzerinde uygulayarak klasik Turk
şiirinin başlıca tiplerinden olan sevgili tipinin Hayreti Divanı'ndaki yerini
tespit etmeye calışmıştık. Hayreti Divanı'nın tam bir tahlilini hedefleyen ve bir
kısmı daha sonra yayımlanan calışmaların bir parcası olarak hazırladığımız,
“Hayreti Divanı’nda Sevgili ve Sevgilinin Fiziki Yapısı ile İlgili Ozellikler, Gazi
Universitesi, 1987” kunyeli yuksek lisans tezinden sonra Hayreti hakkında
cok değerli calışmalar yapıldı. Yakın zaman once, azımsanmayacak miktarda
şiir ilavesiyle yeni bir divan metninin yayımlanması, uzun yıllar kapalı kalan
yuksek lisans tezimizin geliştirilerek bir kitap halinde gun yuzune cıkmasına
vesile oldu. Boylece araştırmacılar icin erişilebilir hale geldiği gibi daha geniş
bir okuyucu kitlesine ulaşma imkanı da buldu.
Bu calışma, yukarıda kunyesini verdiğimiz yuksek lisans tezinin yeni
yapılan calışmalar ışığında guncellenip geliştirilmesi ve esas olarak yeni divan
metninde yer alan şiirlerin konumuz acısından incelenerek ilave edilmesiyle
oluşmuş kısmi bir divan tahlili calışmasıdır. Hayreti’nin guzellik ve sevgiliye
bakışını ve bunlarla ilgili hayal dunyasını belirlemek icin sistematik ve
mukayeseli bir yontemle hazırlanmıştır. Divan metninde yer alan konuyla
alakalı butun kelime ve mefhumlar tek tek tespit edilip şairin bunları hangi
manalarda, hangi sınırlar icerisinde, hangi sebep ve munasebetlerle kullandığı
belirlenmeye calışılmıştır.
Calışma, bir Giriş ile Guzellik, Sevgili ve Sevgilinin Fiziki Yapısıyla İlgili
Ozellikler olmak uzere uc bolumden meydana gelmektedir. Girişte, İslam sanatı
ve estetiğine değinilerek sevgili tipini doğuran klasik Turk edebiyatındaki aşk
anlayışı ana hatlarıyla ele alınmıştır. Devamında Hayreti’nin kimliği, kişiliği
ve sanatı hakkında kısaca bilgi verilmiş; esas olarak aşk anlayışı uzerinde
durulmuştur. Guzellik, sevgili ve sevgiliye ait guzellik unsurları icin kullanılan
kelime ve mefhumlar alfabetik sıraya gore duzenlenmiştir. Guzellik unsurları
ise baştan aşağı (sactan ayağa) doğru sıralanmıştır. Tahlil neticesinde elde
ettiklerimiz, Sonuc başlığı altında değerlendirilmiştir. Calışmanın sonunda
tahlil calışmalarının ayrılmaz parcası olan sistematik indeks yer almaktadır.
İndekste guzellik unsurları da alfabetik sıraya gore verilmiştir.
Tahlil esnasında kullandığımız beyitler, Dr. Mehmed Cavuşoğlu ve M. Ali
Tanyeri’nin hazırlayıp yayımladıkları “Hayreti-Divan (Tenkidli Basım), İU
Edebiyat Fakultesi Yay. No. 2868, İstanbul, 1981” kunyeli eserden alınmıştır.
Yapılan ilaveler ise, “Hayreti Divanı (Tenkitli Metin – Dil İci Ceviri), Hazırlayan:
Ferhat Musluoğlu, Paradigma Akademi Yayınları, Canakkale, 2022” kunyeli
yayından alınmış olup ‘HDa’ kısaltmasıyla verilmiştir. Beyitlerin altında
kullanılan kısaltmalarda (G) gazelleri, (K) kasideleri, (M) musammatları
karşılar. Kısaltmalardan sonra gelen birinci numaralar sayfaya, ikinci
numaralar şiire, ucuncu numaralar ise beyit veya mısraa aittir. HDa’da butun
şiirler baştan sona tek bir numara sırası ile numaralandırıldığı icin buradan
alınan beyitlerde ayrıca nazım şekli kısaltmasına ve sayfa numarasına yer
verilmemiştir.
Klasik Turk edebiyatında tahlil calışmalarını konu edinen yazılarda da ifade
edildiği uzere kısmi tahlil calışmalarının tamamlanması gerekmektedir. Bu
calışmanın oncelikli amacı da Hayreti Divanı'nın tahlilinin tamamlanmasına
katkı yapabilmektir. Ayrıca, klasik Turk edebiyatının en karmaşık yonlerinden
biri olan aşk teması ve sevgili tipi hakkında yapılacak mukayeseli calışmalar
icin de faydalı olmasını temenni ederiz.
ISBN | 9786253752330 |
Basım Yılı | 2024 |
Sayfa Sayısı | 200 |
Yazar(lar) | Prof. Dr. Ahmet ARI |
BISAC | LCO000000 |
DOI | 10.37609/akya.3430 |