Türkiye’de gotik filmler üzerine yapılan çalışmaların, çoğunlukla ‘akademi dışı’ mecralarda yer aldığını söylemek yanlış olmaz. Birkaç önemli ismi ve sayıları fazla olmayan belirli akademik çalışmaları hariç tutarsak, sinema alanında yazılı üretimde bulunan akademisyenler, korku sinemasını ve gotik filmleri, bilinçli ya da bilinçsiz olarak göz ardı etmişlerdir. Dolayısıyla, Kıta Avrupası, İngiltere ve Amerika’da, özellikle doksanlı yıllardan itibaren yükselişe geçen bir ‘gotik çalışmalar’dan, dahası ‘gotik film çalışmaları’ndan söz etmek mümkün iken, Türkiye’de böyle bir alanın varlığından bahsetmek, şimdilik imkânsız görünüyor.
Elinizdeki kitap, adına ilk defa birinci yüzyılda rastlanan Gotlardan itibaren gotik kavramının izini sürüyor ve kavramın tarihsel süreçte uğradığı dönüşümleri ortaya koyuyor. Ardından, kavramın sinema sanatı içerisinde edindiği uğrak noktasına odaklanarak, bir filmin ‘gotik film’ olarak adlandırılabilmesi için ne gibi özelliklere sahip olması gerektiği, hangi filmlerin gotik olarak kabul edilebileceği, gotik filmlerin kendisinden önce gelen diğer gotik sanat formlarından ne ölçüde etkilendiği sorularına yanıtlar arıyor. Ve nihayet; türe dâhil filmlerin hakkını verebilmenin uğraşı içerisinde, gotik filmlerin, tıpkı diğer filmler gibi, ‘ciddi’ kuramsal, felsefi, estetik incelemelere, analizlere veya tartışmalara değer filmler olduklarından hareketle, kapsamlı bir ‘gotik film estetiği’ önermeye çalışıyor.
Sadece türün tutkunlarına ya da gotik kültüre ilgi duyanlara değil, gotik filmlerin korku, acı ve dehşet uyandıran ama aynı zamanda haz da veren imajlar dünyasına adım atmak isteyen herkese…
İçindekiler
- BÖLÜM 1 - GİRİŞ
- BÖLÜM 2 - GOTİK KAVRAMI
- 2.1. Gotlar ve Gotik Kavramının Kökeni
- 2.2. Gotik Mimari ve Gotik Kavramının Birinci Dönüşümü
- 2.3. Gotik Yeniden Canlanış ve Gotik Kavramının İkinci Dönüşümü
- 2.3.1. Edmund Burke ve Muhafazakâr Dünya Görüşü
- 2.3.2. Gotik Edebiyat
- 2.3.3. Mimaride Gotik Üsluba Geri Dönüş
- 2.3.4. On Dokuzuncu Yüzyıl İngiliz Gotiği ve Gotiğin Gündelikleşmesi
- 3.1. Gotik Temalar
- BÖLÜM 3 - GOTİK FİLM
- 3.2. Gotik Edebiyatın Gotik Film Üzerindeki Kaçınılmaz Etkisi
- 3.3. Tür Tartışmaları ve Korku Sinemasının Bir Alt Türü Olarak Gotik Film
- 3.3.1. Tür ve Alt Tür Meselesi
- 3.3.2. Korku Sinemasının Bir Alt Türü Olarak Gotik Film
- 3.4. Sinemanın Sessiz Dönemlerinde Gotik Filmin Oluşum Aşamaları
- 3.5. Alman Dışavurumcu Sinemasının Etkisi
- 3.6. Klasik Gotik Film Çerçevesinin ve Sınıflandırmasının Sorunları
- 3.7. B Filmler ve Bir Film Yapım Biçimi Olarak B Filmlerin Olanakları
- 3.8. Bir Filmi Gotik Yapan Nitelikler
- 3.9. Alternatif Bir Gotik Film Çerçevesi ve Sınıflandırması
- 3.9.1. Amerikan Gotik Filmleri
- 3.9.1.1. Universal’in Gotik Canavarları
- 3.9.1.2. Val Lewton ve gösterilmeyip ima edilen canavarları
- 3.9.1.3. Roger Corman’ın Poe uyarlamaları
- 3.9.2. Britanya Gotik Filmleri ya da Hammer Filmleri
- 3.9.3. Kıta Avrupası Gotik Filmleri
- 3.9.3.1. İtalya’daki örnekler ya da Freda, Bava ve Margheriti
- 3.9.3.2. Fransa’daki durum ve Jean Rollin filmleri
- 3.9.3.3. İspanyol gotik filmlerinin kurt adamı: Paul Naschy
- 4.1. Korku, Acı ve Dehşet Verici İmajların Hazzı Üzerine Farklı Konumlanma Noktaları
- BÖLÜM 4 - GOTİK FİLM ESTETİĞİ
- 4.2. Yüce: Korku, Acı ve Dehşet Verici Olanın Hazzı
- 4.2.1. Burke’e Göre Yüce
- 4.2.2. Kant’ın Yüce Kavrayışı
- 4.2.2.1. Kant’ın yüce’ye dair erken dönem düşünceleri
- 4.2.2.2. Kant’ın yüce’ye dair olgunluk dönemi düşünceleri
- 4.2.3. Sanatta Yücenin Olanakları
- 4.2.3.1. Kant’ın izinden giden bir sanatçı-filozof: Schiller
- 4.2.3.2. Hegel’in sanatta yüce’yi “mutlak” olana atfedişi
- 4.2.3.3. Sanatta kullanışlı bir kavram olarak yüce
- 4.3. Yücenin İmajları ya da Gotik Film Estetiği
- 4.3.1. Yüce Hissinin Oluşumunda Sinema Perdesinin Mutlak İşlevi
- 4.3.2. Yüce Kavramı Işığında Bir Gotik Film Estetiği Önermek
- 4.3.2.1. Kadraj dışının önemi: Sesler ve gölgeler
- 4.3.2.1.1. Kadraj dışı sesler
- 4.3.2.1.2. Gölgelerin etkisi
- 4.3.2.2. Korku nesnesi olarak beden
- 4.3.2.3. Sınır ihlallerinin imajları olarak ‘eller’
- 4.3.2.4. Kötülüğün iki hali
- 4.3.2.4.1. Kötülüğün birinci hali: Trajik varoluşları gereği istemeden kötülük yapanlar
- 4.3.2.4.2. Kötülüğün ikinci hali: Mutlak kötüler
- 4.3.2.5. Büyüklüğün ezici gücü ya da devasa gotik film mekânları
- 4.3.2.6. Yıllanmış kasvetin izleri: Gotik atmosferi yaratan gotik aksesuar ve motifler
- BÖLÜM 5 - SONUÇ
- KAYNAKLAR
ISBN | 9786258430899 |
Basım Yılı | 2022 |
Sayfa Sayısı | 195 |
Yazar(lar) | Fırat OSMANOĞULLARI |