Sipariş listesinde ürün yok
9786257401456
275,00 TL
220,00 TL
-20%
Kadim Türk kültürünün önemli bir iz düşümüdür Alevi-Bektaşiler.
Geleneksel Alevilik üzerine birçok araştırma yapılmış olmakla
birlikte modernleşmeyle ilgili topluluğun kültür yapılanmasının ve
olası değişiminin ele alınması da önemlidir. Bu gereklilik ile antropolojik
saha çalışmasında, kentteki kimi Alevi-Bektaşilerin, cem
evlerinde işlevsel kıldıkları kültürel unsurlara değinilmiş ve topluluk
bütüncül açıdan yorumlanmaya gayret edilmiştir. Her ne kadar
kentte bireyler birbirlerine benziyor olsalar da toplulukla bir
mekân üzerinden, bir inanç kapsamıyla hareket ettiklerinde diğerleriyle
farklılaşabildikleri görülmektedir. Bu doğrultuda kültürün
parmak izi gibi nevi şahsına münhasır özellikler gösterdiğini söylemek
mümkündür. İnsanların bazen sustuklarında daha çok akılda
kalıcı olduklarını düşündüğüm gibi bu çalışmanın çıkış noktasında
da Alevi-Bektaşilerin tarihten bu yana süregelen sessizliklerinin
izlerini yerli bir bakış açısıyla sürmek gayretiyle, onları kendi ortamlarında,
kendi sözleriyle dinlemek ve gözlemlerim doğrultusunda
yazıya aktararak yorumlamaya çalıştım.
GİRİŞ
I. BÖLÜM
ARAŞTIRMANIN KAVRAMSAL VE KURAMSAL ÇERÇEVESİ
I.1. Alan ve Araştırmacı
I.2. Araştırmada Kullanılan Yöntem ve Teknikler
I.3. Araştırma ve Etik
I.4. Teorik Yönelim
II. BÖLÜM
NİTELİKSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMİ ve TEKNİĞİ
II.1. Niteliksel Araştırma Yöntemi ve Etnografya
II.2. Araştırmanın Etnografik Yönelimi
II.3. Etnografik Çalışmanın Sınırlıkları
III. BÖLÜM
ALEVİLİĞİN TARİHSEL BOYUTU
III.1. Aleviliğin Tanımı
III.2. Aleviliğin Geçmişten Günümüze Tarihi Tezahürü
III.3. Türklerin İslâmiyet’le Tanışması
III.4. Türklerin Alevilikle Tanışması
III.5. Alevi-Sünni İlişkileri
III.6. Osmanlı Devleti’nde Alevi Olma/Kalma Halleri
III.7. Cumhuriyet Döneminde Alevi Olma/Kalma Halleri
III.8. Yakın Dönem Aleviliği
IV. BÖLÜM
MODERNLEŞME SÜRECİNDE ALEVİ OLMA/KALMA HALLERİ
IV.1. Modernleşme
IV.2. Türkiye’de Modernleşme Hareketleri
IV.3. Kentleşme/Kentlileşme
IV.4 Kent Aleviliğinin Modernleşmesi Algısı
IV.5. Türkiye’de Göç Hareketleri
IV.6. Alevilerin Nüfus İstatistikleri
IV.7. Melezleşme
IV.8. Kent Ortamında Aleviler ve Gettolaşma
V. BÖLÜM
ALEVİ ÖRGÜTLENMELER
V.1. İktidar, İdeoloji, Dini Alan ve Aleviler
V.2. Yapılanma Sürecinde Cem Evleri
V.3. Alevilikte Dedelik Kurumu
V.4. Mekân Olarak Cem Evleri
V.4.1. Cem Evlerinin Dini ve Sosyal Fonksiyonları
V.4.2. Kimlik Oluşturma İşlevi
V.4.3. Dinsel Alan İşlevi
V.4.4. Sosyo-Kültürel İşlev
V.4.5. Hukukî İşlev
V.4.6. Sosyal Dayanışma İşlevi
V.4.7. Eğitim İşlevi
VI. BÖLÜM
RİTÜELLER
VI.1. Dinin Varlık Alanı
VI.2. Törenler/Ritüeller
VI.3. Cem Töreni Pratiği
VI.4. Alevilikte Yola Giriş Ritüelleri
VI.4.1. Yola Giriş Ritüeli Olarak Çocuk İkrarı
VI.4.2. Yola Giriş Ritüeli Olarak İkrar Cemi
VI.4.3. Yola Giriş Ritüeli Olarak Musahiplik Cemi
VII. BÖLÜM
BULGULAR
VII.1. Araştırma Mekânları
VII.1.1. Garip Dede Türbesi/Cem Evi
VII.1.2. İkitelli Cem Evi
VII.1.3. Veli Baba Cem Evi
VII.1.4. Acısu Cem Evi
VII.2. Araştırma Süresince Yaşanan Etik Sorunsallar
VII.2.1. Alevileri Çalışmak: Mücadele Alanı
VII.2.2. İki Cem Evinden Uzaklaştırılıyorum
VII.2.3. Hamileliğim, Evli ve Çocuklu Olmam Alanda Kalıcılığımı Sağladı
VII.2.4. Alevi Olmasam da Benimle Ortak Noktalar Yakalamaya Çalışıyorlar
VII.2.5. “İçerden misin? Dışarıdan mı?” “Araştırmacıyım”
VII.2.6. Beni İstihbaratçı-Devlet Adına Çalışan Gizli Bir Yetkili Sandılar
VII.2.7. Alandaki Çalışmalarımı Birbirlerine Soruyorlar
VII.2.8. Beni İş Bulmak ve Üniversiteye Girmek İçin Aracı Görüyorlar
VII.2.9. Soyadım Üzerinden Geliştirilen İlişkiler
VII.3. Görüşülen Kişilerin Özellikleri
VII.4. Alana Yeniden Giriş Yapmak
VII.4.1. Alana Kabul Edilme Uğraşlarım
VII.4.1.1. Cem İbadetinde Dem/Dolu Almak: “Rakı İçelim mi Dedem?”
VII.4.1.2. Lokma Duası
VII.4.1.3. Yeni Araştırma Saham: İkitelli Cem Evi
VII.5. Alevilikte Temel İnançlar
VII.5.1. Üçler
VII.5.2. Dedelik Kurumu
VII.5.2.1. Dedelik Kurumuna Diyanet İşleri Başkanlığı’ndan Maaş
VII.5.2.2. Dedelik ve Zakirlik
VII.5.3. Rehber
VII.5.4. Düşkünlük
VII.6. Alevilikte Kutsal Simgeler
VII.6.1. Kutsal Eşik
VII.6.2. Saz: Telli Kur’an
VII.6.3. Kemerbest
VII.6.4. Dilek Ocağı
VII.6.5. Eşarp
VII.7. Alevilikte Dinsel Törenler
VII.7.1. Perşembe Cemi/Abdal Musa Cemi
VII.7.2. Görgü Cemi
VII.8. Alevilikte Yola Giriş Ritüelleri: “Öl İkrar Ver Öl İkrardan Dönme”
VII.8.1. Çocuk İkrarı
VII.8.2. İkrar Cemi
VII.8.3. Musahiplik Cemi
VII.9. Alevilikte İbadetler
VII.9.1. Abdest Namaz Oruç Hac
VII.9.2. Semah
VII.10. Alevilerin Aleviliği
VII.10.1. Dini ve Etnik Kimlik Açısından Alevilik
VII.10.2. “Eline Beline Diline Sahip Ol” Felsefesinin Milli Şuurla Yorumlanması
VII.10.3. Alevilikte “Ben/Biz” Kurgusu
VII.10.3.1. Alevilik: Topluluk Matemi
VII.10.4. Büyüklere Hürmet Küçüklere Alaka Yol Edebinin Gereğidir
VII.11. Göçle Birlikte Oluşan Kent Aleviliği
VII.11.1. Gettolaşma ve Aleviler
VII.11.2. Melezleşme
VII.11.3. Kentteki Alevilerin İletişimi: “Aylık 10 TL’ye bakar!”
VII.11.4. Modernleşme ve Aleviler
VII.12. Alevi-Sünni Farklılaşması: “Kızılbaşı sevmezidu çok dayak yedim!”
VII.13. Cem Evi Profilleri
VII.13.1. Cem Evleri: Gettolaşmanın Yansıması
VII.13.2. Cem Evleri Üzerinden Geliştirilen İdeolojiler
VII.13.3. Cem Evleri Üzerinden Geliştirilen İktidar Alanı
ISBN | 9786257401456 |
Basım Yılı | 2021 |
Sayfa Sayısı | 311 |
Yazar(lar) | Gökçen ÇATLI ÖZEN |
Ebat "cm" | 16 x 24 |
DOI | https://doi.org/10.37609/akya.142 |